مختصات محل دقیق سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور مشخص شد + فیلم و عکس درباره هلی‌کوپتر Bo۱۰۵ که پوتین برای کمک به عملیات تجسس به ایران فرستاد + جزئیات و عکس ۴۷ امدادگر و تجهیزات ویژه روسیه در راه تبریز + فیلم هلال احمر عراق: ۱۰ تیم‌ امداد و جستجو را برای کمک به ایران آماده کردیم کنعانی: کارگزاران دستگاه دیپلماسی برای سلامتی رئیس جمهور و همراهان ایشان دعا می‌کنند همراهان رئیس جمهور در هلی‌کوپتر چه کسانی بودند؟ + اسامی جزئیات جلسه پوتین با سفیر ایران درباره حادثه بالگرد رئیس‌جمهور | سلام من را به رهبر معظم انقلاب برسانید + فیلم بیانیه وزارت امور خارجه درباره حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور منتشر شد تماس مراجع عظام تقلید با رئیس دفتر رئیس‌جمهور رصد لحظه به لحظه پهپاد آکینجی در جستجوی هلی‌کوپتر رئیس جمهور + لینک آنلاین جهاد اسلامی: با نگرانی پیگیر سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران هستیم سقوط پهپاد رزمی آمریکایی «ام کیو ۹» در مرکز یمن درباره آکینجی، پهپاد ترکیه که برای جستجوی بالگرد حامل رئیس جمهور به ایران آمد + عکس و مشخصات فنی بایدن پس از حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران، تعطیلات هفتگی خود را لغو کرد روسیه ۲ هواپیما همراه با بالگردهای ویژه و ۵۰ نیروی امداد حرفه‌ای اعزام می کند حضور پدر آیت‌الله آل هاشم در دفتر ایشان + فیلم وزیر خارجه ایتالیا: در حال پیگیری تحولات حادثه بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران هستم سرکوب تظاهرات صهیونیست‌ها در تل‌آویو + فیلم دستیار پوتین در تماس با مخبر: روسیه با تمام قوا کنار ایران است فرمانده سپاه عاشورا: حدود ساعت ۱۵:۳۰ امروز آیت‌الله آل‌هاشم تماس گرفت و گفت ما سانحه دیدیم کمک برسانید + فیلم
سرخط خبرها

نگاهی به واکنش‌ها به سخنرانی ملا هبت‌الله رهبر طالبان

  • کد خبر: ۲۲۱۵۲۹
  • ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲
نگاهی به واکنش‌ها به سخنرانی ملا هبت‌الله رهبر طالبان
در سخنرانی عیدی منسوب به هبت‌الله آخوندزاده، رهبر غایب طالبان، بر اجرا و تداوم حملات انتحاری تاکید شده است. او به اعضای این گروه دستور داده که مثل گذشته برای انجام حملات انتحاری آماده باشند و برای تحقق حاکمیت طالبان، خود را انتحار کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، ملا هبت‌الله بار دیگر بر سنگسار، قطع دست و شلاق زدن در محضر عام تاکید کرده و گفته که تا دم مرگ به تطبیق این مجازات مبادرت خواهد ورزید.

رهبر طالبان با اشاره به حملات هوایی «B۵۲» امریکا در گذشته، گفته که مخالفان این گروه اکنون «با تبلیغات و افتراق» با این گروه دشمنی می‌ورزند.

این سخنرانی ملا هبت‌الله با واکنش‌های تند نهاد‌های حقوق بشری مواجه شده است. دیدبان حقوق بشر گفته که سیاست‌های توهین‌آمیز طالبان علیه زنان ادامه دارد. فعالان حقوق بشر نیز می‌گویند که قطع دست، شلاق زدن و سنگسار کردن در صدر سیاست طالبان قرار دارد و باید این رفتار آنها به عنوان جنایت علیه بشریت به رسمیت شناخته شود تا پای این گروه به دادگاه‌های بین‌المللی کشانده شود.

سخنرانی منسوب به هبت‌الله آخوندزاده، رهبر غایب طالبان، به مناسبت عید فطر با واکنش‌های تند نهاد‌های حقوق بشری و فعالان حقوق بشر مواجه شده است. او خطاب به اعضای طالبان گفته که دشمنی آنان با غرب تمام نشده است.

هبت‌الله به اعضای طالبان دستور داده که مانند گذشته خود را انتحاری کنند و در این راه عقب‌نشینی نکنند. در بخشی از سخنرانی منسوب به او آمده است: «همان‌گونه که دیروز در سختی، خود را فدا [انتحار]می‌کردید و برای کامیابی استشهادی [انتحاری]می‌کردید، امروز که در راحتی به سر می‌برید، همان‌طور قربانی بدهید و پا پس نگذارید.»

رهبر غایب طالبان از اجرای اعدام و شلاق و تنبیه بدنی متهمان در ملاء عام دفاع کرده و آن را مطابق با اصول اسلامی خوانده است. او تاکید کرده که از سنگسار، قطع دست و شلاق زدن متهمان تحت هیچ شرایطی دست نخواهد کشید و تا دم مرگ آن را اجرا خواهد کرد.

هبت‌الله آخوندزاده بدون ذکر نام امریکا، اما با اشاره به حملات هواپیما‌های بی‌سرنشین و حملات هوایی «B۵۲» در گذشته، گفته که اکنون شیوه دشمنی تغییر کرده است. به گفته او، در حال حاضر دشمنان طالبان با افتراق و تبلیغات می‌خواهند با این گروه مقابله کنند.

طالبان از نام شریعت سواستفاده می‌کند 

با این حال، عبدالرب رسول سیاف، از رهبران پیشین جهادی، در گذشته بار‌ها حملات انتحاری طالبان را ناجایز دانسته است. او در زمان حکومت پیشین، پیوسته از نهاد‌های عدلی و قضایی خواسته بود که عاملان انتحاری را که زنده دست‌گیر می‌شوند، به شدیدترین شکل ممکن مجازات کنند. این چهره جهادی به سخنان تازه منسوب به هبت‌الله نیز واکنش نشان داده و گفته است که این گروه با استفاده از نام شریعت کار‌های ناروا، انتحار، انفجار و خیانت می‌کند.

او گفته است: «با سوءاستفاده از نام شریعت، کار‌هایی که اصلاً در اسلام جواز ندارد، از جمله انتحار، اسلام را بد‌نام کرده‌اید، خداوند نابود‌تان کند.»

هدف قراردادن زنان طالبان را جسورتر کرده است

در همین حال، دیده بان حقوق بشر، اظهارات رهبر طالبان را سیاست توهین‌آمیز این گروه علیه زنان و دختران خوانده است.

به گفته این سازمان، جامعه جهانی در نزدیک به سه سال گذشته طالبان را پاسخگو نساخته و این گروه در هدف قرار دادن زنان جسورتر شده است. دید‌بان حقوق بشر گفته است: «طالبان از طریق بدن زنان افغان، هنجار‌های توهین‌آمیز اخلاقی و اجتماعی خود را اعمال می‌کنند. دو‌ونیم سال سوءاستفاده بدون پاسخگویی، طالبان را در هدف قرار دادن زنان جسورتر کرده است.»

از سوی دیگر، شماری از زنان با راه‌اندازی کمپین به‌رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسیتی اعمال‌شده از سوی طالبان، گفته‌اند که این گروه علاوه بر نقض آشکار حقوق بشر، مرتکب آپارتاید جنسیتی شده است. به گفته آنان، ادامه فرصت‌دهی به این گروه تحت هر نامی که صورت گیرد، هم‌دسی آشکار با تروریسم است.

قصاص، شلاق و قطع عضو در صدر اجندای (برنامه‌های) طالبان قرار دارند

دکتر عالمه، فعال سیاسی و معین امور حقوق بشر و جامعه مدنی وزارت دولت در امور صلح در حکومت پیشین، در واکنش به اظهارات رهبر طالبان در صفحه اجتماعی ایکس نوشته است: «قصاص، شلاق و قطع عضو در صدر اجندای طالبان قرار دارند. آیا این‌همه فاکت برای درج اعمال طالبان به‌عنوان جنایت علیه بشریت کافی نیست، تا این گروه هر چه سریع‌تر به دادگاه بین‌المللی کشانیده شود؟»

شماری از فعالان می‌گویند که تنها راه تحقق حقوق و کرامت انسانی شهروندان افغانستان، «مقاومت» علیه طالبان است. به گفته آنان، طفره رفتن از پذیرش این اصل، وقت‌کشی و فرصت‌سوزی است.

تابش فروغ، پژوهشگر و فعال دموکراسی، در صفحه ایکس خود نوشته است: «نتیجه‌گیری سیاسی که بسیاری‌ها دیر یا زود، از سر ناگزیری بدان خواهند رسید، مقاومت است. بدیل دیگری که بتواند کرامت و حقوق انسان افغانستان را اعاده کند و امکان یک گشایش سیاسی تازه را مهیا کند، وجود ندارد. طفره رفتن از پذیرش این اصل، وقت‌کشی و فرصت سوزی است.»

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که پیام‌های عیدی مقام‌های طالبان راوی تضاد درونی این گروه نیز بوده است. طالبان در هفته‌های گذشته دو پیام عیدی از نام هبت‌الله آخوندزاده منتشر کرده‌اند که در هر دو بر اجرای تنبیه بدنی در محضر عام تاکید کرده است. پیام نخست رهبر طالبان، یک بیانیه کتبی بود که روز شنبه هفته گذشته به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، ترکمنی و اوزبیکی صادر شد. پیام تازه هبت‌الله فایلی صوتی است که پس از نماز عید منتشر شده است. او در سخنرانی خود با لحن آشتی ناپذیر با ارزش‌های حقوق بشری، به اعضای طالبان دستور داده که قوی‌تر از گذشته به حملات انتحاری خود ادامه بدهند.

پیام جداگانه رهبران طالبان نشان دهنده تنش میان آنها است

با این حال، فاکس‌نیوز به نقل از کارشناسان نوشته که پیام‌های عیدی متفاوت دو رهبر با‌نفوذ طالبان، نشان‌دهنده تنش‌ها میان این گروه است.

به گفته این رسانه، سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان، خلاف موقف سخت‌گیرانه رهبر این گروه، به دنبال کسب حمایت بیش‌تر از جهان است. در گزارش فاکس‌نیوز آمده است که هبت‌الله در پیام عیدی خود از تحمیل مقررات سخت‌گیرانه خود دفاع کرده و جامعه جهانی را به دلیل انتقادات از نقض حقوق بشر مورد حمله قرار داده است. این در حالی است که براساس گزارش رسانه‌ها، سراج‌الدین حقانی در بیش از ۲۰ سال گذشته رهبری و اجرای حملات انتحاری را بر‌عهده داشته که در نتیجه آن صد‌ها تن در کشور کشته و زخمی شده‌اند.

این مقام طالبان در یک سخنرانی در قندهار، گفته که تنها یک هزار و ۵۰ تن از اعضای شبکه حقانی در یک‌ونیم دهه گذشته حملات انتحاری انجام داده‌اند. در این سخنرانی حقانی آمده که یک هزار و ۵۰۰ تن دیگر آماده انجام حمله انتحاری‌اند.

پیش از این، بار‌ها نهاد‌های حقوق بشری از نقض سیستماتیک حقوق زنان توسط طالبان ابراز نگرانی کرده و خواستار اقدامات هماهنگ جامعه جهانی در مورد این گروه شده‌اند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، در پنجاه‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر از جامعه جهانی خواسته است که به دلیل نقض سیستماتیک حقوق زنان، پرونده‌ای را علیه طالبان در دادگاه لاهه باز کند. او گفته است: «کشور‌های عضو کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان، دارای اختیار هستند که در دادگاه لاهه به دلیل عدم رعایت کنوانسیون پرونده‌ای را علیه طالبان باز کنند. من کشور‌های عضو را تشویق می‌کنم که این مسیر قانونی را برای به چالش کشیدن نقض حقوق بشر در نظر بگیرند.»

منبع: هشت صبح

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->